Thema's

maandag 1 oktober 2012

Beeldmerken 5.0

Voor het vak Branddesign van de afdeling ICA op het HAN hebben we de opdracht gekregen een vijftal logo's te verzamelen die je aanspreken. Zelf dacht ik in eerste instantie aan het doorzoeken van internet op vreemde, maar vooral opvallende logo's en kwam dan ook een behoorlijke hoeveelheid tegen. Alleen viel me op dat bij veel stocksites die zich specialiseren in de verkoop van kant-en-klare logo's de een nog meer leek op de ander. Allen een veelal felle opzet met verloopjes en rondingen die me meer deden denken aan een internet button dan aan een strak en tijdloos beeldmerk.
Ik besloot te zoeken in mijn eigen archief naar logo's die ik de laatste jaren heb gemaakt voor een verscheidenheid van klanten en merken. Hieronder een overzicht.

(1) Boobs & Bloomers
Voor een lingeriemerk maakte ik, samen met een vriend, een uitdagende nieuwe huisstijl. Het doel was om het merk, met een rijke historie, te vernieuwen maar zeker niet de geschiedenis te vergeten. Een spannende pin-up is het resultaat.

(2) Explore Magazine
Voor de titel 'Mens & Wetenschap' maakte ik samen met ons team een nieuw stramien om het suffe gehalte uit de titel te halen. De doelgroep is jong, voornamelijk man, en wil graag net iets meer diepgang dan een grote titel zoals Quest. De opdracht was simpel, wijzig de titel en maak deze toegankelijker voor de doelgroep. Maak je eigen wereld.


(3) Redactiebureau C~lot
Een oud-collega begon haar redactiebureau en wilde een huisstijl die simpel was, en voor een startende ondernemer, ook niet te duur. Zo maakte ik een huisstijl met alleen maar zwarte letters.

(4) Octos
Een nieuw bedrijf oprichten die zich specialiseert in het bundelen van krachten. Een intermediar, waar iedere grafische-, redactionele-, creatieve-, strategisch- en zakelijkspecialist zich kan aansluiten. Waardoor een collectief ontstaat die iedere partij met een probleem kan helpen deze op te lossen. Een all-round bureau.

(5) Planet Happy
Voor de broer van een vriend (en daar de neef van de tante van de zwager) maakte ik als vrije opdracht een huisstijl voor zijn nieuwe bedrijf. Een, in eerste instantie, webshop voor duurzaam speelgoed. Mijn klant wilde een speels logo, waarbij het logo ook meerdere functies kon hebben en multi-inzetbaar gebruikt kon worden. Inmiddels zijn er stuiterende onderdelen, als wel knikkers, logo's met mutsen et cetera.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten