Thema's

dinsdag 23 oktober 2012

De slechtste opdrachtgever

Die groene kleur, is die wel groen genoeg? Ik heb echt de indruk dat die groener kan. Waarom dan? Weet ik niet, die groen voelt gewoon niet zo goed. Kun je die tint niet gewoon rood maken? Maar rood is toch helemaal geen groen? Tja, ik hou eigenlijk helemaal niet van groen?

Ik ben hem tegengekomen. De beroerdste opdrachtgever. Een, toch nog vrije jonge man, die geen beslissing kan nemen over een voor hem ontwikkelde huisstijl. Na veel wikken en wegen heb ik eindelijk de juiste key-words, state-of-mind, inspiratie, gevoel samen weten te brengen, maar nee hoor, het is niet goed. Bij de eerste presentatie was hij nog zeer tevreden, en werd hij enthousiast, begon sneller te praten en ik zag een vonkeling in zijn ogen. Een paar dagen later was dit weg, en keek hij naar het logo alsof hij nog nooit zoiets lelijks had gezien.
Hij begreep wel dat er behoorlijk wat uren, zeg maar gerust dagen, of misschien wel weken, in de productie van dit logo waren weggelopen. Dus wilde hij kijken 'of er nog wat aan gesleuteld kan worden'. Eigenlijk weet je het dan al wel. Dat wordt helemaal niets!

Die oranje tint. hoe kom je daar nou bij? Ik was op zoek naar een frisse tint die goed bij het groen aansluit. Maar waarom oranje? Vind je het geen fraaie tint, die mooi aansluit bij het concept dan? Ja dat wel, maar toch weet ik het niet helemaal. Het lijkt zo koninklijk. Daar zou ik niet zo een, twee, drie op zijn gekomen, maar dat is toch niet erg? Ik hou niet van het koningshuis. De Oranjes. Wat heeft dit te maken met deze huisstijl dan? Niets...




Soms sta je na een dag op en kijk je naar je ontwerp, waarop je hebt lopen zwoegen, en waar al je ideeën zijn gebundeld tot een compact geheel. Een vorm in kleur en tekst, die harmonieus samenkomt tot een geheel, maar toch niet is wat je zoekt.

Ik ben eruit, maakt niet uit hoeveel tijd je al verspild hebt, ik wil wat anders. Het moet zakelijker, beter bij me passen, frisser, strakker, misschien simpeler, gevarieerder, spannender, of zo. Zuchtend kijk ik nog een keer naar het logo, en denk, einde oefening. Niet meer strijden voor iets wat niet te redden valt.

De slechtste opdrachtgever ben ik overigens zelf. Ik kijk naar mijn creatie en laat het sterven. Even door de pijn heen, en fris weer wat anders verzinnen.

Ik geloof dat ik een haas zie.

Waar komt die gekleurde haas ook al weer vandaan, klik hier



1 opmerking: