Thema's

maandag 1 oktober 2012

Prikkelende omslag

Wat maakt een cover nu een goede cover? Allereerst moet het duidelijk zijn wie de afzender is. Een logo moet sterk vertegenwoordigd worden op de voorzijde van ieder magazine. Maar hoe die opvalt dat is vrij. Je moet ook altijd goed opletten waar het magazine komt te staan. Op de leestafel of in de kiosk moet uit alle andere bladen deze cover eruit springen. Bijvoorbeeld bij een trapsgewijze opstelling een logo staand in de rug. Zodat iedereen, ook al staat er een ander magazine overheen, het logo kan zien. Daarnaast moet het beeld verrassen, en inspireren. Hier zijn nogal wat meningen over, en daarom kun je het eigenlijk nooit goed doen. Maar als het glas halfvol is, ook nooit echt fout. Probeer de lezer op het verkeerde been te zetten, zodat de aandacht langer blijft hangen. Met ankeilers moet je kort weergeven waar het blad overgaat en welke artikelen er in de editie staan. Dit moet kort en bondig zijn. Mensen hebben in al het covergeweld nauwelijks tijd om lange zinnen te lezen. Kortom houd dit kort en to-the-point.
Uit onderzoek blijkt overigens dat een sticker of stempel met 'gratis' of 'win' werkt. Ondanks dat we allemaal gebombardeerd worden met acties en andere flitsende letters en kleuren, blijkt dat we toch nog gevoelig zijn voor een heerlijke actie. Iedereen wil zich een winnaar voelen.
Hieronder een vijftal covers uit de eigen stal.

(1) Bouw & Uitvoering
Bij de doelgroep van het bouwmagazine B+U (oftewel Bouw & Uitvoering) is de term B+U al jaren een gevestigde term. De coverfoto van deze titel is altijd een gebouw en/of de constructie van een gebouw. Naast het B+U logo staat eronder altijd in een blok de ankeilers afgewisseld in de kleuren wit en geel.


(2) Explore
De cover van Explore is rood en opvallend, waar de ankeilers veelal vergezeld zijn door kleine inzetjes.  Bovenaan staat onder het logo een balk waar de key-words van de titel staan afgebeeld. De coverfoto is veelal nieuwswaardig en een weergave van een Nederlands evenement of gebeurtenis.


(3) Maritiem Nederland
Maritiem Nederland moest vernieuwen met een stijl die het horizontale en blauwe karakter van de stijl hieraan voorafgaand zou doorbreken. Deze titel die gericht is op de maritieme sector zat net als veel van zijn concurrenten vast aan overzicht foto's van schepen en een water/zee blauwe tint. Voor Maritiem Nederland hebben we een schuine opmaak gekozen die ook doorgevoerd wordt in de fotografie. Zo staat een horizon altijd in een hoek van 10 graden (zover mogelijk). Hiermee doorbreekt de titel de wat vastgeroest stijl in het segment. Op de cover staat naast een openingsfoto met hierin een afbeelding van een schip, onderaan een drietal geïnterviewde personen in zwart/wit fotografie. En vice versa.


(4) Secretary Vision
Voor het bedrijf Secretary Plus (USG) maakten we een corporate magazine, genaamd Secretary Vision. Deze titel al reeds jaren een vast onderdeel binnen de marketing van Secretary Plus hebben we gerestyled, waarbij de opdracht duidelijk luidde. We willen een 'glossy'. Met sympathieke fotografie en duidelijk mode beeld hebben we op de grens gewandeld tussen glossy en zakelijk, om zo een corporate magazine te ontwikkelen waar het bedrijf trots op kon zijn. Met duidelijk veel ankeilers, sterk logo, en fraaie fotografie is deze titel een trots aanwinst binnen onze en mijn portfolio.


(5) tvb ZORG
Voor de zorg titel 'tvb ZORG' hebben we een aantal jaren geleden besloten een lijn uit te zetten, waardoor de titel herkenbaar zou worden. We hebben dit gedaan door een duidelijke lijn uit te zetten binnen de volgende aspecten. De pay-off, 'Geeft de zorg een gezicht', moet deels afgebeeld worden in de cover. Omdat we geen praatje-plaatje verhaal wilden zoeken we dan ook iedere keer naar een alternatieve manier om een persoon af te beelden, uiteraard in combinatie met het thema van die editie. De achtergrond is overigens altijd grijs, om zo een constante uitstraling te krijgen. Het verticale logo is echter wel heel divers inzetbaar. Hierin staat in de letter 'O', waarbij ik overigens geïnspireerd werd door een 'dogtag', het uitgave nummer. Dit logo bepaalt vervolgens de kleur voor de hele cover. Vaak is er een basis tint die geprikt wordt uit de afbeelding. Om te zien wat voor effect dit heeft op een serie covers, kun je hier kijken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten