Thema's

maandag 1 oktober 2012

Kom eens op visite

Als je jezelf voorstelt bij een nieuwe relatie, trekt men al snel een kaartje van 85 mm x 55 mm uit de jaszak. Pak aan. Een kartonnen kaart met alle (zakelijke) gegevens van je nieuwe contact. Uiteindelijk gaat tegenwoordig veel digitaal met de komst van LinkedIn en andere zakelijke sociale platformen. Maar ook ik steek dat kaartje vervolgens in een map met alle andere visitekaartjes die ik over de jaren heb vergaard. Hoe val je nu op! En zorg je dat het kaartje een advertentie wordt, die boven alle anderen uitsteekt? Ondanks dat er een boel creatieve oplossingen verzonnen worden, denk ik dat de meeste mensen het wel belangrijk vinden dat een kaartje een redelijk standaard formaat heeft ter grootte van een creditcard. Of je er nu een stans, preeg, uitsnede, laser, vouw of iets dergelijks op los laat, een kaartje moet handzaam zijn wil je dat de ontvanger hem goed bewaard.
Hieronder toon ik vijf stuks.

(1) Boobs & Bloomers
Voor het lingeriemerk Boobs & Bloomers hebben we een dubbelzijdig staand ontwerp gemaakt, waar we op de voorzijde het logo en de gegevens hebben afgebeeld. Op de achterzijde een subtiel herhalend lijnwerk, waar een textuur ontstaat die veel weg heeft van een textiel. Kleurrijk, warm, vrouwelijk.

(2) Octos
Hieronder zie je ook een dubbelzijdig ontwerp, waar de voorzijde staand is ingedeeld in twee delen. Bovenaan staat het achthoekige logo en de naam van de afzender, met direct hieronder een afbakening waar drie hoeken zachtjes een schaduw werpen op het onderste deel. Hier staan de overige gegevens met ook een deel van het logo verwerkt in het www-adres. Op de achterzijde komt de octopus vanuit het logo op een andere wijze tot leven met een achthoekig denkballonetje met hierin de pay-off. "Wat kan ik voor je doen?"
(3) C~lot
Het logo bestaat geheel uit een schreef letter, waarbij alleen grootte en kapitalen een verschil maken. De overige noodzakelijke onderdelen zijn verwerkt op identieke wijze. Zo bespaard deze cliënt geld door een enkelzijdig kaartje alleen met de kleur zwart te bedrukken. Door gebruik te maken van het draaien van de tekst ontstaat er een speels geheel. Horen, zien en schrijven.
(4) Explore
Magazine Explore had een dubbelzijdig kaartje, waarbij de voorzijde een tiental verschillende covers van het blad weergaf. Zo kon er iedere keer een ander kaartje afgegeven worden, met een ander thema of andere sfeer. Helaas is dit kaartje nooit verder gekomen dan ontwerp. Het idee was om deze kaartjes ook mee te laten drukken met het omslag van ieder nieuw nummer, om zo geld te besparen op het drukprocedé.

(5) Planet Happy
Een speels kaartje. Dat was de opdracht. Een online kinderspeelgoedparadijs, Planet Happy. Het kaartje geeft op de voorzijde het 'normale' logo weer. Een logo die ook op een heleboel andere manieren ingezet kan worden. Zo zijn de planeten/satellieten ook los gebruikt, al springend op het briefpapier. Hier zijn ze op de achterzijde als knikkers afgebeeld die gezamenlijk in het putje liggen, maar nog wel even over de rand gluren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten